ЗДО №5, ЗДО ”Дзвіночок” №5, Жашків
Черкаська область, Уманський район

Особливості роботи з дошкільнятами із особливими освітніми потребами

Інклюзивна освіта - це система освітніх послуг, що ґрунтується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту та права здобувати її за місцем проживання, що передбачає навчання дитини з особливими освітніми потребами в умовах загальноосвітнього закладу. Концепція інклюзивної освіти відображає одну з головних демократичних ідей: УСІ ДІТИ Є ЦІННИМИ Й АКТИВНИМИ ЧЛЕНАМИ СУСПІЛЬСТВА.

Інклюзивний освітній заклад – це заклад освіти, який відкритий для навчання всіх дітей, незалежно від їхніх фізичних, інтелектуальних, соціальних, емоційних, мовних чи інших особливостей. Цей заклад забезпечує: адаптує навчальні програми та плани, фізичне середовище, методи та форми навчання; співпрацює з фахівцями для надання спеціальних корекційних послуг відповідно до різних освітніх потреб дітей; створює позитивний клімат у дошкільному середовищі;

Що ж мають на увазі під поняттям «діти з особливими потребами»? Це діти, які через різні причини потребують посиленої уваги педагогів, діти, яких природа позбавила можливості на достатньому рівні сприймати світ й почуватися належними до нього внаслідок хвороби, вади чи патологічного стану. До дітей з проблемами розвитку належать: Діти з порушенням інтелекту. Діти з відхиленнями в пізнавальному розвитку (ЗПР). Діти з порушеннями слуху. Діти з порушеннями зору. Діти з порушенням опорно-рухового апарату. Діти з порушенням мовлення. Діти з емоційними розладами, у тому числі з раннім дитячим аутизм (хворобливим станом психіки). Діти з порушеннями поведінки і діяльності. Діти зі складними комплексними порушеннями. 

Порушення поділяють:

- вроджені порушення, спричинені шкідливим впливом на плід генетичних факторів,інтоксикацій, інфекцій, травм, порушенням живлення, гормональним розладами, резусною несумісністю груп крові матері та дитини, впливом медичних препаратів, алкоголю наркотичних та отруйних речовин .

- набуті порушення зумовлені, переважно, різноманітними шкідливими впливами на організм дитини під час народження та у наступні періоди розвитку (механічні ушкодження плоду, тяжкі пологи, пологова асфіксія, крововиливи у мозок, інфекційні захворювання тощо).

ДІТИ ІЗ ЗАТРИМКОЮ ПСИХІЧНОГО РОЗВИТКУ. Затримка психічного розвитку (ЗПР) – це синдром відставання дозрівання психіки дитини в цілому або окремих її функцій (пам’яті, уваги, розумових процесів, емоційно-вольової сфери, мовлення тощо), уповільненого темпу реалізації закодованих у генотипі якостей організму, які є наслідком незначних негативних факторів (наявність ранньої деприваційної ситуації, недостатнього догляду за дитиною, мінімальна мозкова патологія тощо), набувають тимчасового характеру і можуть бути скоригованими.

Порушення інтелектуального розвитку - складна особливість перебігу розвитку дитини, яка обумовлена органічним ураженням головного мозку й не обмежує її можливості розвиватись і жити в суспільстві. За глибиною дефекту поділяють: розумову відсталість легкого ступеня, розумову відсталість помірного ступеня, розумову відсталість тяжкого ступеня, глибоку розумову відсталість, розумову відсталість неуточненого ступеня. Основними психічними особливостями розвитку та навчально-пізнавальної діяльності дітей з порушеннями розумового розвитку є: -недорозвинення пізнавальних інтересів ; -порушення пізнавальної діяльності, психічних процесів (відчуття, сприймання, пам’яті, мислення, уяви, мовлення, уваги): порушення сприймання   -порушення емоційної сфери ; -специфічні особливості особистості.

Хто приймає рішення про відкриття інклюзивної групи? Відповідно до Порядку організації інклюзивного навчання у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах, рішення про відкриття інклюзивного класу приймається керівником  закладу з урахуванням освітніх запитів населення за умови наявності необхідної матеріально-технічної та методичної бази. Відповідних педагогічних кадрів і приміщень. Підстави для створення інклюзивної групи: - заява батьків або законних представників дитини з особливими освітніми потребами; - висновок ІРЦ.

Що таке індивідуальна програма розвитку?

 Індивідуальна програма розвитку – це письмовий документ, який загалом є контрактом між педагогічним колективом і батьками чи законними представниками дитини. Він закріплює вимоги до організації навчання дитини, зокрема визначає характер освітніх послуг і форм підтримки. На кожного дошкільника з особливими освітніми потребами група фахівців з обов’язковим залученням батьків дошкільника або його законних представників складає ІПР. Її затверджує керівник закладу дошкільної освіти і підписують батьки або законні представники дитини. Мета ІПР — визначити стратегії, ресурси, технології, спрямовані на забезпечення прогресу розвитку дошкільника. 

Індивідуальна програма розвитку складається на навчальний рік (у разі потреби за рішенням команди психолого-педагогічного супроводу - на літній період), підписується всіма членами команди психолого-педагогічного супроводу, одним з батьків або іншим законним представником дитини, затверджується керівником закладу дошкільної освіти, переглядається тричі на рік (у разі потреби частіше) з метою її коригування та зберігається в закладі дошкільної освіти не менше ніж три роки, а також обліковується у системі автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів. Батьки або інші законні представники дитини можуть отримати копію індивідуальної програми розвитку за вимогою у закладів освіти та/або у системі автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів.

Примірний зразок індивідуальної програми розвитку дитини з особливими освітніми потребами для використання в закладах дошкільної освіти додано до Постанови КМУ від 10 квітня 2019 р. № 530 "Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти".

Світ дітей з обмеженими можливостями особливий і багатогранний. Сьогодні однією з найактуальніших є проблема інтеграції таких дітей у загальноосвітніх школах, дитячих садочках. Насамперед педагогові, щоб навчити і адаптувати дитину з психофізичними вадами до життя у середовищі здорових ровесників, потрібно знати її психофізичні особливості, прояви поведінки, психологічну своєрідність. Переступивши поріг навчального закладу, такі діти вчаться жити повноцінним життям, налагоджувати стосунки з новим соціальним середовищем. Тому найперше завдання педагогів і вихователів - допомогти їм у цьому, застосовуючи творчий підхід та позитивне мислення. (Семещук Олена Георгіївна).

Індивідуальну програму розвитку дитини з особливими освітніми потребами (ІПР):

  • складають:
    • на навчальний рік на основі програм, зокрема спеціальних, рекомендованих МОН для закладів дошкільної освіти
    • з відповідною їх адаптацією до особливих освітніх потреб дитини
  • затверджує директор ЗДО
  • погоджують батьки дитини (особи, які їх замінюють)
  • переглядають тричі на рік (за потреби частіше) з метою коригування.

У 2022 -2023 навчальному році у ЗДО працювало 2 інклюзивні групи із загальною кількістю - п’ятеро дітей.

У 2023-2024 навчальному році теж створено 2 інклюзивні група з двома асистентами вихователя. В середній групі двоє дошкільнят з 3 і 4 рівнем підтримки, а у молодшій групі - одна дитина з 4 рівнем підтримки.

Примірне положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти

Розділи ІПР дитини з ООП

 Нормативні документи

Про затвердження Порядку комплектування інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах                                          ЗАТВЕРДЖЕНО Наказ Міністерства освіти і науки України, Міністерства охорони здоров’я України 06.02.2015 № 104/52
Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 26 лютого 2015 р. за № 224/26669

Щодо організації діяльності інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах Лист 12.10.2015 № 1/9-487

Закон України

Про внесення змін до деяких законів України щодо доступу осіб з особливими освітніми потребами до освітніх послуг

(Відомості Верховної Ради (ВВР), 2018, № 43, ст.345)

ПОРЯДОК організації діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти Постанова Кабінету Міністрів України від 10 квітня 2019 р. № 530

Про затвердження Типового переліку спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються в інклюзивних та спеціальних групах закладів дошкільної освіти                                                    Наказ від 17 квітня 2019 р. за N 403/33374

Щодо роботи з дітьми з ООП в інклюзивній та спеціальній групах

 

Логін: *

Пароль: *